Թատրոնը, գրականութիւնը, արուեստը, մշակութային կեանքը, ոգեղէն աշխարհը, բնական պահանջներն են ու արտադրանքներն են մարդկային հաւաքականութեան։ Օդի ու ջուրի նման անհրաժեշտ են մարդոց։ Հայաստանի անկախացումով Սփիւռքը իր հոգեւոր, մտաւոր, մշակութային կարիքները հոգալու դժուարութեան առջեւ կանգնեցաւ։ Մտահոգիչ երեւոյթ է մշակութային տարրին տարուէ տարի նուազումը համայնքային կեանքէն ներս։ Հանրային հարթակէն, բեմերէն, հայերէնի գործածութեան առիթները նուազած են։ Թատերականը գրեթէ վերացած է։ Մշակութային տուները կը բաւարարուին նուազագոյնով, հայերէնի լեզուի, երգուպարի դասընթացքներ կազմակերպելով։ Քաղաքական ճառաբանութիւնը կը տիրապետէ։ Երբեմն, պատահական համերգ մը, դասախօսութիւն մը վիճակը չեն փրկեր։ Մշակութային քաղաքականութեան բացակայութիւնը զգալի է։ Հայաստանակեդրոն «Դէպի երկիր» քաղաքականութիւնը Սփիւռքէն խլեց տեղական մշակոյթի զարգացման ուժականութիւնը։ Հայաստանի զարգացումը, Հայաստանի օգնութիւնը հանրային քննարկումներու կեդրոնական հարցերը դարձան։ Իսկ 44-օրեայ պատերազմը, պարտութիւնը, մարդկային ու հողային կորուստները երկրաշարժի ազդեցութիւն ունեցան։ Քաղաքական մօտեցումին սնանկութիւնը երեւան բերին։ Ինչպէ՞ս վերահաստատել հաւասարակշռութիւնը։ Զարկ տալով մշակութային կեանքին, գործի լծելով ստեղծագործ ուժերը։ Հանրային քննարկումի ենթարկելով մշակութային կեանքը։
Անցեալէն հասած մշակութային, գեղարուեստական ու գրական հսկայական ժառանգութիւն կայ, որ վերարժեւորումի կարիքն ունի։ Վերագնահատումի արժանի է թատերական կալուածը որ հաւաքական դիտումի, հաւաքական ապրումի բացառիկ առիթներ կ՚ընծայէ, որոնք ներկայ պայմաններուն մէջ անգնահատելի ծառայութիւն կրնան մատուցել, նկատի առնելով թատրոնի անհատական ստեղծագործութեան ու հաւաքական ստեղծագործութեան առնչութիւնները, նկատի առնելով անոր մարդկային շփումի հասարակական հնչեղութիւնը։ Հայկական թատերագրութեան մէջ կան բացառիկ թաքնուած գանձեր, որոնք բացայայտման կարիք ունին։ Յայտնի գրողներ թատերական կարեւոր գործեր գրած են որոնք մնացած են մութին մէջ։ Կան նաեւ բացառիկ գործեր անծանօթ մնացած հեղինակներու կողմէ։ Ներկայիս այս ժառանգութիւնը անուշադրութեան, մոռացութեան մատնուած է։
* * *
Ընդունուած է որ թատրոնը ընկերային ու գեղարուեստական բարդ երեւոյթ է, որ միայն գրական ու գեղարուեստական նկատառումներով չի սահմանափակուիր. ան կը պարունակէ կարեւոր հասարակական բաղադրիչ մը՝ հանդիսատեսը, կը պահանջէ նաեւ կազմակերպիչ կառոյց։ Լեւոն Շանթ թատերական ներկայացման համար երեք բաղադրիչներու կ՚ակնարկէ. թատերագիր-թատերախաղ, թատերախումբ, բեմավարութիւն։ Այս եռեակին վրայ մշակութային ներկայ տագնապալի պայմաններու մէջ եւ Սփիւռքի գոյավիճակը նկատի առնելով, պէտք է աւելցնել նաեւ երեք այլ օղակներ, հետազօտող-թատերական արժէք յայտնաբերողը, բեմադրութեան նիւթական բաժինը հոգացողը եւ հանդիսատեսը։
Առաջինը՝ թատերական արժէքաւոր գործեր յայտնաբերողն է, ինչ որ հետազօտական հսկայական աշխատանք կը պահանջէ, ինչպէս նաեւ թատերական փորձ ու գիտութիւն։ Նախքան բեմադրուիլը՝ արդէն թատերական գործի կարողականութիւնը, այժմէականութիւնը գնահատողն է։
Երկրորդը՝ նիւթական կարիքները հոգացող մարմինն է, ներկայացման սրահի ծախսերը ապահովող, տոմս վաճառող կառոյցը։ Մշակութային ծրագիրները գանձատրման կարիք ունին։ Թատրոնը՝ նոյնպէս։ Ընդհանրապէս, մշակութային կալուածը միշտ դրամական յատկացումներու պակասէն կը տառապի։ Որքա՛ն գեղարուեստական գործեր կան որոնք նիւթական պակասի պատճառով լոյս չեն տեսներ։ Իսկ երբ հարցը կու գայ հաւաքական գեղարուեստական արտադրութիւններու, խնդիրը աւելի մեծ կարեւորութիւն ու ծաւալ կը ստանայ, որովհետեւ թատրոնը խմբային ծրագիր է, երկարաժամկէտ աշխատանք է, ու յաճախ թատերախումբեր տարի մը կ՚աշխատին ներկայացում մը պատրաստելու համար։
Երրորդ օղակը հասարակութիւնն է։ Առանց հանդիսատեսի չկայ թատրոն։ Հանդիսատեսի գոյութիւնը կը պայմանաւորուի բազմաթիւ չափորոշիչներով, սկսեալ նիւթի ընտրութենէն, գեղարուեստական կատարումի եւ կազմակերպչական հարցերէն, մինչեւ որ դառնայ հաւաքականութեան մը հայելին, շահի գոյատեւելու, բեմադրուելու, ներկայացուելու իրաւունքը։
Այս առնչութեամբ հետաքրքրական է Յ. Օշականի խօսքը թատերական գրականութեան եւ հասարակական, արտա-գրական պարագաներու միջամտութեան, յարաբերակցութեան մասին. «Հասարակ տեղիք է խօսիլ թատերական գրականութեան մը աննահանջ պայմանէն, որ միջամտութիւնն է հասարակութեան։ Խաղ մը հասարակութեամբ միայն կ՚ապրի։ Չեմ կրկներ ինչ որ ըսեր եմ առաջները։ Օշական, իր վէպին ու քննադատական գործին համար ինքնիրեն կրնար արտօնել օրէնքները, իր զարտուղի ախորժակները։ Բայց բեմին առջեւ կը մնայ զինաթափ։ Ուրե՞մն։ Այսինքն՝ ո՞ւր գտնել հաշտութեան եզրը տաղանդին ու արտատաղանդ ստիպողութիւններուն, բեմ, հասարակութիւն, խաղարկութիւն, նիւթ, լեզու»1։
Այս բոլորին վրայ պէտք է աւելցնել ժամանակի ընթացքին մշակութային քաղաքականութեան մը ձեւաւորումը։ Յարատեւութեամբ, տարիներու երկայնքին բոլոր բեմադրուած խաղերէն խաղացանկ մը կը սկսի կազմաւորուիլ, մինչեւ որ ամբողջական իմաստով թատրոն դառնայ։
Ամփոփելով վերոնշեալ կէտերը, ներկայ տագնապալի շրջանին, ինքնատիպ թատերական մշակոյթի բացակայութեան պայմաններու մէջ կարեւոր է թատերագիրը, առանց որու անհատական աշխատանքին ոչինչ կը սկսի, բայց նոյնքան կարեւոր է թատերախաղին արժէքը հետազօտող-գնահատողի ներկայութիւնը։ Ի՛նքն է, որ կը յայտնաբերէ արժէքները ու առիթը կը ստեղծէ որ ուրիշներ անդրադառնան, գնահատեն, ընդունին եւ աշխատին հանրութեան ներկայացման համար։
***
Ընդհանրապէս՝ տնտեսապէս հարուստ, զարգացած եւ մշակութասէր հասարակութիւն ունեցող պետութիւններուն մենաշնորհն է կազմաւորեալ թատրոն ունենալը, ազգային նկարագրով խաղացանկ մը ստեղծելու ատակ, նախկինները յաճախակի վերընթերցումի ենթարկելու կարող, այժմէականացնող, եւ նոր ստեղծագործութիւններուն բեմադրուելու առիթ ընծայող։ ԺԹ. դարու կէսերէն սկսեալ, հեղինակային թատրոնը մուտք գործած է հայկական իրականութեան մէջ, մասնաւորապէս Պոլսոյ, Թիֆլիսի մէջ, երբ գրաւոր թատերախաղեր սկսան բեմադրուիլ։ Աւելի քան մէկ ու կէս դարու թատերական ժառանգութիւն ունենալով, հայութեան առջեւ կը ծառանայ ազգային դիմագիծ ունեցող թատերական խաղացանկ մը կազմելու խնդիրը։ Միջազգային թատրոնի փորձը կը թելադրէ որ հայ թատրոնի գործիչները եւս, նոր ընկալումով, վերընթերցեն հայ թատերագրական ժառանգութիւնը, կազմելու համար իրական նկարագիրով օժտուած եւ համամարդկային ու համահայկական հարցեր արծարծող արդի թատրոնը։ Այլապէս ան պիտի մնայ թերատ, ռուսականի, եւրոպականի կապկումի մակարդակին։
Սփիւռքի մէջ քիչեր յանդգնած են հայկական թատերական ժառանգութիւնը ուսումնասիրել, հետազօտել, թատերագիտութիւնը զարգացնել, թատերախաղեր հրատարակել, բեմադիրներուն եւ թատերական գործիչներուն մոռցուած խաղերը եւ անոնց հետ՝ նոր խաղեր տրամադրելի դարձնելու նպատակով։ Թատրոնը մնացած է լքուած ու անտեսուած կալուածը գրականագիտութեան եւ գեղարուեստին։ Նոյնիսկ Հայաստանի պետական թատրոնները հայկական թատերական խաղացանկ մը չեն հաստատած, որուն մէջ ընդգրկուած ըլլային հայ հասարակական կեանքը պատկերող, հայկական զանազան համայնքներու հարցերը, հոգեբանական իրավիճակները, ապրումները, բարդոյթները արծարծող, ոճային տարբեր ճաշակներ արտայայտող, հայերէն լեզուի երկու ճիւղերն ու բարբառները ընդունող, տարբեր ժամանակաշրջաններու իւրայատուկ հարցերը ներկայացնող։ Նոյնիսկ եթէ թատերագիրները քիչ չեն եղած եւ թատերագրական ժառանգութիւնը՝ ստուար։ Սակայն թատերագիտութիւնը եւ թատրոնը մնացած են անտէր։
Վերոնշեալ հարցադրումները թատրոնի եւ շարժարուեստի բեմադիր Արբի Յովհաննիսեանի տարիներու մտասեւեռման առարկան հանդիսացած են։ Անոր հետազօտութիւններուն արդիւնքն են հայ թատերագիրներուն անտեսուած թատերախաղերը մէկտեղող երկու եռահատոր շարքերու հրատարակութիւնը։ Առաջին շարքը կը կրէ Մէկ Արար ընդհանուր վերնագիրը2, ու կ՚ընդգրկէ մէկ արարնոց թատերախաղեր, թիւով քառասուն, նախաեղեռնեան, միջպատերազմեան շրջաններուն եւ երկրորդ համաշխարհային պատերազմի աւարտէն ետք գրուած. անտեսուած, մոռացութեան մատնուած կամ անյայտ թատերախաղեր, որոնք ունին բեմի վրայ ներկայացուելու բոլոր արժանիքները։ Երկրորդ շարքը, Թատերկաշար վերնագիրով3, բազմարար ծաւալուն խաղերու փունջ մը կը ներկայացնէ, ուր ներառնուած են նորէն բազմաթիւ անծանօթ կամ հայ բեմադիրներու ուշադրութեան չարժանացած խաղեր, որոնք ունին ընդգծուած թատերական դիմագիծ, արծարծած են հայ հասարակութիւնը յուզող հարցեր, տարբեր ժամանակներու եւ վայրերու մէջ։ Ներառնուած են առանց լեզուական խտրականութեան, երկճիւղ հայերէնով, յարգելով հեղինակներու լեզուական իւրայատկութիւնները։ Անոնցմէ իւրաքանչիւրը արժանի է հայկական բեմերու վրայ բարձրացուելու, մաս կազմելով հայկական խաղացանկի մը։
Կարեւոր է ընդգծել հետեւեալ խնդիրը, որուն յաճախակի անդրադարձած է Ա. Յովհաննիսեան. աւելի դիւրին է վերստին բեմադրել թատերախաղ մը, որ արդէն բեմադրուած է, դիտուած է, հասարակութեան կողմէ ընդունուած է, քան թէ նոր անյայտ գործ մը բեմադրելու աշխատանքին լծուիլ, որուն պէտք է նոր մարմին տալ, պատկերացնել, մեկնաբանել, որուն համար բեմական լուծումներ պէտք է գտնել հեղինակին խօսքը արտայայտելու միտումով, լուծումներ որոնք կրնան անյաջող դուրս գալ, հասարակութեան կողմէ չընկալուիլ, մերժուիլ։ Նոյնն է պարագան օտար լեզուներով թատերախաղերու բեմադրութեան, երբ հայ բեմադիրները դիտելով զանոնք այլ երկիրներու մէջ՝ կը դիմեն անոնց վերարտադրութեան հայկական բեմին վրայ։ Այս երեւոյթը ինքնին չի քաջալերեր որ հայ թատերագիրներու ստեղծագործութիւնները արժեւորուին, ոչ ալ ինքնուրոյն թատրոն ստեղծելուն կը նպաստէ։ Այս կապակցութեամբ կ՚արժէ մէջբերել 1920-ական թուականներուն անկախ Հայաստանի առաջին պետական թատրոնի հիմնադիրներէն՝ Օվի Սեւումեանի4 խօսքը թատերական նոր խաղացանկ ստեղծելու անհրաժեշտութեան մասին.
Ամէն ջանք ու գործ պէտք է դնել հայ հեղինակները գործի հրաւիրելու հայ խաղացանկ ստեղծելու համար։
Ատոր համար հարկաւոր չէ ի հարկէ, ամէն անփորձ հեղինակի փորձնական գործերը բեմ հանել։ Թատրոնը փորձատեղի (լապորաթուառ) չէ։ Ան չի սիրեր որ իր գլխուն վրայ փորձեր կատարեն։ Ան կը պահանջէ աւարտած և գեղարուեստօրէն վերարտադրելու ընդունակ մշակուած դերասաններ։
Ի՞նչ ընենք, ի՞նչպէս ընենք որ հայ հեղինակը, կամ աւելի ճիշտ է ըսել, սկսնակ հայ թատերագիրը անտուն, անօճախ չմնայ, որ ան ալ արտայա՛յտուելու և քննադատուելու վայր մը ունենայ, որուն չգոյութենէն համոզուած եմ, քիչ շնորհալի ընդունակ ուժեր չէ որ ենթակայ են թառամելու՝ տակաւին չծաղկած։
…Ստեղծենք օճախ մը մեր սկսնակ թատերագիրներու և սկսնակ դերասաններուն համար։
Ես կը կարծեմ թէ ամէնէն նպատակայարմար միջոցը այն կ՚ըլլայ, որ հայ թատրոնն ունենայ իր Տրամաթիքական Արուեստանոցը (սթուտիա)։
Ահա այդ արուեստանոցի մէջ, թէ խմբի սկսնակ դերասանները, թէ աշխատակից անդամները և զիրենք բեմին նուիրել ցանկացողները բեմի ուսուցչին՝ սթուտիայի ռէժիսէօրին ղեկավարութեամբ պիտի վարժուին տրամաթիքական – բեմական արուեստի մէջ։
Այստեղ պիտի կարդացուին, վերլուծութեան պիտի ենթարկուին և խաղացուին հեղինակներու այն յուսատու պիէսները, զորս մեծ բեմերու վրայ ներկայացնել դեռ վաղաժամ կը համարուի։ 5
Հայ թատերագիրներու գործերուն բեմական կեանքէն զրկուիլը հայ մշակոյթի ողբերգութիւններէն մէկն է։ Աղէտի արդիւնք, որմէ ծնաւ երկփեղկուած հայութիւնը՝ Սովետական Հայաստան – Սփիւռք, որուն նոյնիսկ վերանկախացած Հայաստանը չկրցաւ վէրքերը բուժել։ Քաղաքական մտքի անկարողութեան, մտաւորականութեան դասին կողմէ հայութիւնը իր ամբողջութեան մէջ մտածելու ատակ չըլլալուն, այլ ախորժակներով տարուելուն պատճառով։ Տեղին է մէջբերել Կ. Զարեանի խօսքերը Յակոբ Օշականի ուղղուած իր նամակին մէջ.
Արդի մտաւորական սերունդի առջև մի սոսկալի խնդիր է դրուած. Կամ ստեղծագործել, ի յայտ բերել ազգային արժէքներով համակուած անհատականութիւն կամ մեռնիլ ազգի ֆիզիքական ոչնչացումին աւելցնելով հոգեկան ոչնչացումը…։ Գաղութային մտայնութիւնը մեզ համար մա՛հ եղած է որովհետև նա մասնաւորուած է, և մասնաւորի մէջ ամբողջութիւնը չէ տեսած։6
***
Դարասկիզբին, թատերական կեանքը կազմակերպելու Օվի Սեւումեանին ծրագիրը եւ ազգային նկարագրով թատրոն ստեղծելու այս առողջ մտայնութիւնը շուտով սակայն այլասերեցան բոլշեւիկեան գաղափարախօսութեան կաշկանդումներուն պատճառով։ Թէեւ սովետական շրջանին ու այդ դպրոցէն ներկայ անկախ Հայաստանի ժամանակաշրջանը հասած՝ եղած են ու կան անուանի թատերագէտներ, ակադեմիկոսներ, հետազօտողներ, պետական թատրոններ։ Եղած են անուանի բեմադիրներ ու դերասաններ, որոնք սնած են 20-րդ դարու սկիզբի ռուսական թատրոնի եւ արուեստի յեղափոխական նորութիւններէն։ Այդ թատրոնին եւ արուեստին մէջ՝ կարեւոր ներկայութիւն ունեցած են նաեւ հայազգի արուեստագէտներ, ինչպէս Տանչենկո, Վախթանկով, Պալիէֆ…, որոնց կարգին նաեւ՝ Սեւումեանի նման գործիչներ. սակայն այդ ծրագիրը չէ իրականացած։
Առաջին Հանրապետութեան ընթացքին, նոյնիսկ Պոլսէն հայ թատրոնի գործիչներ հաստատուած են Երեւան ու մասնակցած են անկախ Հայաստանի պետթատրոնի ստեղծումին, ինչպէս՝ Հրաչեայ Ներսիսեան, Մկրտիչ Ջանան, Վահրամ Փափազեան…։ Սակայն տարիներու ընթացքին սովետական դպրոցը, ինքն իր վրայ փակուելով, ստեղծեց սովետական իրապաշտութեան դպրոցը ու կտրուեցաւ ազատ ստեղծագործելու հնարաւորութենէն, ազատ աշխարհի թատրոններուն հետ շփումներէն, դադրեցաւ անոնց հետ ներգործութիւն ունենալէ։ Սովետական Հայաստանն ալ ենթարկուեցաւ նոյն ճակատագրին, մերժելով նախասովետական օրերու ու Սփիւռքի համայնքներու կազմաւորման շրջանի հայ թատերագիրներու ժառանգութիւնը, նաեւ հայ թատրոնն ու թատերագիտութիւնը կենդանի պահող հեղինակները, ինչպէս՝ Շանթ, Օշական, Թլկատինցի…։ Սփիւռքի հանդէպ համայնավար գաղափարախօսական կարծրատիպերով վարուեցաւ։ Նոյն երեւոյթին մաս կը կազմեն հայերէնի ուղղագրութեան փոփոխութեան փորձանքը եւ արեւմտահայերէնի գործածութեան դէմ արգելքները։ Հետեւաբար Սփիւռքի թատերագիտական աղբիւրները, մանաւանդ ձեռագիր վիճակով անձնական արխիւներու կամ զանազան հանդէսներու մէջ հրատարակուած խաղերը, անհասանելի մնացած կամ անտեսուած են սովետական շրջանի Հայաստանի գիտնականներուն եւ հետազօտողներուն կողմէ։ Հայ հեղինակներու հանդէպ անտարբերութիւնը կամ քաղաքական չափանիշներով անոնց անտեսումը բացայայտ խտրական քաղաքականութեան արդիւնք է։ Նոյնիսկ Սունդուկեանի ու Պարոնեանի պարագային, վերաբերումը կը մնայ քաղաքական եւ ոչ մշակութային. թէեւ անոնք Երեւանի կեդրոնը իրենց անունին նուիրուած պետական թատրոններ ունին, այսուհանդերձ իրենց անունը կրող թատրոններու բեմերուն վրայ չէ ցուցադրուած այդ հեղինակներուն թատերական գործերու ամբողջութիւնը, ո՛չ սովետական շրջանին, ո՛չ ալ անկախութեան օրերուն։
Իրապէս հարց է. ինչո՞ւ ազգային մայր թատրոնին տալ «Սունդուկեան» անուանումը։ Ի՞նչ տրամաբանութենէ մեկնած։ Նոյնն է պարագան «Յակոբ Պարոնեան»ի։ Բազմաթիւ արժանի թատերագիրներ կան, որոնց անունը կարելի է դնել թատրոններու ճակատին։ Բայց անուններ առանձնացնելով, տիտղոսներ տալով չէ՛ որ թատերական կեանքը կը զարգանայ։ Սովետական Հայաստանը գաղափարախօսական նպատակներով գրաքննեց հայ թատերագիրներու գործերը, իսկ անկախ Հայաստանը՝ շուկայական տրամադրութենէ մղուած եւ ճանաչողութեան բացակայութենէ։ Արդիականութեան մակերեսային ընկալումէ։ Օտար հեղինակներ բեմադրեց արդիական երեւնալու համար, առանց օտարն ու ազգայինը հաւասարակշռուած ձեւով համակարգելու, համադրելու. օրուան քաղաքական, ընկերային ու մշակութային պահանջները միայն նկատի ունեցաւ, առանց խաղացանկ կազմելու մտադրութեան։
Հայ թատերագիրներու գործերուն բեմական փորձառութեսն մերժումը հայկական թատրոնի գործիչներուն կողմէ մշակութային ինքնաժխտումի երեւոյթ է։ Եւ դժբախտաբար այս է վիճակուածը հայ թատերագրութեան, հայկական թատրոնի գործիչներուն իսկ կողմէ։ Բացի մի քանի ճանչցուած թատերագիրներու գործերէն, հայկական բեմական խաղացանկը աղքատիկ պատկեր մը կը ցուցադրէ եւ դժբախտաբար այս է համոզումը հայ բեմադիրներուն մեծամասնութեան։ Եւ այսպէս է որ բազմաթիւ բեմադիրներ կ՚արդարացնեն օտար հեղինակներ բեմադրելու իրենց որոշումը։
Այս առնչութեամբ տեղին է նշել Հայաստանի Մշակոյթի նախարարի տեղակալ Անելկա Գրիգորեանի նախաձեռնութիւնը, որ 1996-ին Երեւան հրաւիրեց Արբի Յովհաննիսեանը, թատերական խաղացանկի մշակման ծրագիր մը ներկայացնելու համար։ Ա. Յովհաննիսեան ուսումնասիրելով զանազան երկիրներու թատերական խաղացանկ կազմելու միջազգային փորձը, Հայաստանի բեմերուն համար ամբողջական ծրագիր մը մշակեց, ուր նկատի առնուած էին մէկ կողմէ՝ հայկական դասական խաղացանկի բաժինը, միւս կողմէ՝ միջազգային խաղացանկէն նշանակալի խաղերու բաժինը։ Եւ ասոնց կողքին կար նոր ժամանակակից հեղինակներ բեմադրելու համար փորձառական թատրոնի հիմնադրման անհրաժեշտութիւնը։ Երեքը միասնաբար իբրեւ հայկական բեմի զարգացման հնարաւորութիւն։
Սակայն այս շատ կարեւոր նախաձեռնութիւնն ալ դժբախտաբար անհետեւանք մնաց, ինչպէս այս մակարդակի զանազան այլ նախաձեռնութիւններ, որոնց հետապնդումը կը պահանջէ հեռանկար, համոզում, կամք եւ նիւթական միջոցներ։
* * *
Սփիւռքի թատերագրութիւնը, ինչպէս նաեւ ընդհանուր հայկական թատերագիտական կալուածը պէտք ունի Օվի Սեւումեանի գիտակցութեամբ նոր թատրոն, նոր ժամանակներու յարմար խաղացանկ կազմելու աշխատանքին։ Պէտք ունի նոյն մտահոգութեամբ թատերախումբ կազմելու, դերասաններ պատրաստելու։
Այս դիտանկիւնէն Արբի Յովհաննիսեանի ներդրումը մեծ է։ Թէ՛ իբրեւ բեմադիր, թէ՛ իբրեւ հետազօտող։ Անոր մասնագիտական հետաքրքրասիրութիւնը, ինչպէս նաեւ տարիներու բեմադիրի ու շարժադիրի փորձառութիւնը, հետազօտելու, ուսումնասիրելու անոր ջանասիրութիւնը, զինք մղած են նոր խաղեր, անծանօթ խաղեր, թերագնահատուած խաղեր յայտնաբերելու։ Հայկական թատերագիտութիւնը ճոխացուցած է նաեւ միջազգային թատրոնի փորձով, նորարար գործիչներու հետ գործակցութեան փորձով։ Բախտաւորութիւնը ունեցած է Ի. դարու երկրորդ կէսի միջազգային թատրոնի մեծագոյն բեմադիրներու ներկայացումներուն հանդիսատես ըլլալու։ Երկար է շարքը միջազգային թատրոնի նորարար գործիչներուն, որոնց հետ գործակցած է, ինչպէս՝ Կրոթովսկի, Պրուք, Ուիլսոն…։ Ուսումնասիրած է կարեւոր բեմադրութիւններու ազդեցութիւնն ու հետեւանքները մշակութային ու ընկերային կեանքին մէջ։ Ինչ որ անոր հետազօտութիւններուն կու տայ նաեւ կիրառական փորձագէտի մը ըմբռնումի առաւելութիւնը, թատերախաղի բեմադրական արժանիքները գնահատելու գիտութիւնը։ Այս բոլորը անգնահատելի ու անհրաժեշտ փորձառութիւն եւ պաշար են, երբ խօսքը հայ թատրոնին համար բովանդակալից ու ամբողջական խաղացանկ մը կազմելու մասին է։ Այս նպատակով ալ տարած է հսկայական աշխատանք։
1980-էն ի վեր Փարիզ հասատուելով եւ երիտասարդ համալսարանականներու հետ Հայ Թատրոնի ընկերակցութիւնը հիմնելով, Արբի Յովհաննիսեան հետեւողականօրէն հաւաքած եւ ուսումնասիրած է հայերէն հազարաւոր թատերախաղեր, որոնցմէ շուրջ 130 հատը թատերական ընթերցումներու եղանակով հրամցուած է փարիզահայ հասարակութեան 1996-էն սկսեալ մինչեւ պսակաձեւ ժահրին յայտնուիլը 2020ին։ Այս բացառիկ երեւոյթը տակաւին ըստ արժանւոյն չէ գնահատուած, մասամբ թերեւս Արբի Յովհաննիսեանի պահանջկոտ, բծախնդիր ու խիստ նկարագրին պատճառով, այնպէս որ Սփիւռքի մշակութային սիրողական պայմաններուն մէջ՝ զինք դժուարահաճ ու շատ սկզբունքային կը դատեն։
Կ՚արժէ նաեւ նշել որ 1970-ական թուականներէն սկսեալ Արբի Յովհաննիսեան կը նկատուի պարսկական արդի թատրոնի ու շարժարուեստի նորարար արուեստագէտներէն մին, որուն գեղարուեստական աշխատանքները դարձած են պարսիկ թատերագէտներու հետազօտութեան առարկան7։ Տարիներու երկայնքին թատրոնին եւ շարժարուեստին նուիրուած անոր ուսումնասիրութիւնները լոյս տեսած են «Յառաջ, Միտք եւ Արուեստ»ի մէջ։
* * *
Արդի ժամանակներուն լսատեսողական միջոցները այնքան մեծ տարածում գտած ու հանրային դաշտը գրաւած են, որ հարց կը ծագի. արդեօք տեղ մնացա՞ծ է թատրոնին, թատերական կենդանի ներկայացումին, ուր դերասաններ բեմ կ՚ելլեն հանդիսատեսին առջեւ եւ թատերախաղ մը կը ներկայացնեն։ Պէտք է ըսել որ թերեւս ալ թատրոնը կը մնայ այն բացառիկ պատսպարաններէն մէկը, հաւասարակշռելու համար ընկերային կեանքին ու յարաբերութիւններուն մէջ հետզհետէ անշրջանցելի ներկայութիւն դարձող պաստառն ու համացանցը։
Թատրոնին իւրայատկութիւնն է կենդանի խաղարկութիւնը հանդիսատեսին դիմաց։ Ի. դարուն ի յայտ եկան բազմաթիւ գիւտեր, որոնք ձեւափոխեցին ընկերութեան առօրեային մէջ կարգ մը սովորութիւնները, ինչպէս՝ ձայնասփիւռը, շարժանկարը, համակարգիչը, հեռախօսը. հիմա կարգը համացանցի գերիշխանութեանն է. սակայն այս բոլոր գիւտերը չկրցան վերացնել մարդկային անմիջական հաղորդակցութեան կարիքը։ Թատրոնը կը մնայ արխայիկ, կը պատկանի տարրական մարդկային շփումի ոլորտին։ Այս ալ իր կարեւոր յատկանիշերէն մէկն է։
Թատերական ներկայացումները կարեւոր են ի միջի այլոց՝ բեմէն հայերէն լեզուն բեմ հանելու, հանրային հարթակէն հնչեցնելու առումով։ Երեւոյթ մը, որ Սփիւռքի մէջ նուազելու վրայ է։ Թատրոնը ունի նաեւ բազմաթիւ կրթական արժանիքներ։ Անոր կիրարկումը դպրոցներէն ներս օգտակար է. իբր դերակատար՝ մանուկը լեզուին մարմին կու տայ, տիպար կը ստեղծէ, տիպարի լեզուով կը հաղորդակցի բեմին վրայ, ինչ որ հայերէնի տիրապետումին ու գործածութեան բացառիկ նոր առիթներ կը ստեղծէ, իսկ իբր ունկնդրող՝ նոր որակի հայերէնի հետ հանդիպումի առիթ կ՚ընծայէ։